Frivillig i Skovbakken Bears
 

Vær med til at styrke jeres foreningen

Hej til alle jer i Bears-familien. Mit navn er Asger, og jeg er ansvarlig for frivilligprogrammet her i Skovbakken Bears. Selvom foreningen har både mig og Jesper ansat, så er en forening kun noget i kraft af sine medlemmer og det engagement, medlemmer lægger i klubben. I Skovbakken Bears har vi allerede mange medlemmer, der frivilligt yder en uvurderlig indsats for klubben – trænere, holdledere, bestyrelsesmedlemmer, festivaludvalget, mfl.

Men for at styrke fællesskabet og gøre vores forening endnu sjovere at være med i, så ønsker vi at engagere flere af jer medlemmer i flere af de opgaver, der skal løses, for at vi kan gøre Skovbakken Bears til et endnu bedre sted at komme. Disse opgaver har vi skrevet op på denne side – her findes både store og tidskrævende opgaver, samt små og hurtige opgaver. Jeg er sikker på, at vi i klubben har kompetencerne til at løfte disse opgaver - kontakt mig på frivillig.skovbakken@gmail.com hvis du vil give en hånd med.

Følgende opgaver skal håndteres af frivillige:

 HOLDLEDERE

Hvorfor: En holdleder tager sig af de opgaver omkring holdet, der ligger uden for det basketball-specfikke felt. Uden en holdleder kan et hold derfor ikke deltage i kampe.
Arbejdsopgaver - Her er mange opgaver, hvorfor det er en ide at være flere holdledere:

  • Være tovholder på: kørsel/transport, tøjvask, oprydning, og koordinering af dommerbordstjanser ved holdets hjemmekampe.
  • Tjekke at numre på spillertrøjerne er registreret i Klubmodul.
  • Tilmelde holdet til turneringer og stævner.
  • Være talerør mellem spiller/forældre og foreningen.

Antal frivillige: En eller flere pr. hold 
Tidsforbrug: 1-2 time ugentligt.
Kompetencer: God til at organisere og kommunikere – og prioritere opgaven.

  ANSVARSHAVENDE TRÆNERE / HEAD COACH

Hvorfor: For at kunne have hold, så skal vi også have nogle trænere, som har ansvaret for en årgangs sportslige udvikling og for at udtage hold til kampe.
Arbejdsopgaver:

  • Som ansvarshavende træner har du en til to træninger om ugen afhængig af aldersgruppen.

  • Tag med holdet til kampe og grand prix stævner.

  • Tag med holdet til turneringer og klubture med overnatning

  • Udtage spillere til kampe

Antal frivillige: 1-2 per. hold. 
Tidsforbrug: 1 ½ - 3 timer ugentligt.
Kompetencer: Du skal være basketballkyndig, god til omgås børn, og gerne god til at have overblik over et individs og en gruppes sportslige udvikling. Som træner vil du modtage en træneruddannelse og få erfaring med at lede og lære fra dig.

 HJÆLPETRÆNERE / ASSISTANT COACH

Hvorfor: Vi har dygtige og erfarne ansvarshavende trænere til vores hold, men vi har også brug for nogle hjælpetrænere, som ugentligt kan hjælpe til ved træninger på et fast hold.
Arbejdsopgaver: 
Head coach har ansvaret for træningerne, derfor skal hjælpetræneren:

  • Som hjælpetræner hjælper du head coach med afholde træninger. Dette indebærer både hjælp til opsætning af træning og faciliteringen. 

Antal frivillige: 1-2 per. hold. 
Tidsforbrug: 1 ½ - 3 timer ugentligt.
Kompetencer: Du skal være bare lidt basketballkyndig, god til omgås børn, og gerne være moden – derfor søger vi primært hjælpetræneren fra U15, U17, og U19 holdene til at hjælpe ved de yngre hold. Forældre må dog også gerne være hjælpetræner, hvis man er villig til at lære lidt om spillet, så man også kan lære fra sig. Som træner vil du modtage en træneruddannelse og få erfaring med at lede og lære fra dig.

 

 

 DOMMERBORD

Hvorfor: Uden folk ved dommerbordet kan vi ikke spille kampe, da det er her, at der holdes styr på tid og point.
Arbejdsopgaver - En tjans ved dommerbordet indebærer en af følgende opgaver:

  • At have ansvaret for den digitale protokolføring.
  • At have ansvar for tid og points.
  • At have ansvaret for '24 sekunders uret' (bruges ikke i Grand Prix regi)

Antal frivillige: Ingen maks - jo flere personer med disse kompetencer i klubben jo bedre.
Tidsforbrug: En kamp eller grand prix stævne af varighed 2- 3 timer.
Kompetencer:  Evnen til at fokusere og holde overblik over de mange bevægende dele i spillet. Basale IT-færdigheder. Ved mesterrækkekampe skal man være rimelig bekendt med den af de tre opgaver, som man tager. 

 HANDYMEN OG HANDYWOMEN

Hvorfor: For at kunne afholde træninger og turneringer, så er det vigtigt, at vi har styr på de faciliteter, vi har til rådighed i Vejlby-Risskov. Derfor har vi brug for folk, der kan have overblik over vores faciliteter.
Arbejdsopgaver
Opgaverne består af praktiske gøremål og kommunikationsopgaver:

  • Være kontaktperson og skabe/holde overblik over de faciliteter (træningsudstyr, dommer-borde, WIFI, kurve) som vi anvender. Hvis andre oplever et problem med faciliteterne, så er det vores handymen og handywomen, man skal tage fat i.
  • Selv fikse/reparere de faciliteter/redskaber, vi selv ejer (f.eks. sørger for at boldene er pumpet). Ellers har man kontakten til de instanser, som vi lejer os ind til, og som reelt står får vedligeholdelse af faciliteterne.
Antal frivillige: 1-3 personer. 
Tidsforbrug: 1-2 timer ugentligt.
Kompetencer: Ingen specifikke kompetencer er nødvendige, men da der jævnligt skal holdes opsyn med faciliteterne, så er det en fordel hvis men er initiativrig. Man skal også være komfortabel med at tage kontakt til de instanser, som vi lejer os ind hos.

 SOCIALE ARRANGEMENTER FOR UNGDOMSAFDELINGEN

Hvorfor: At være medlem af Skovbakken Bears som barn skal ikke kun handle om at spille basketball. Det skal også være et sted hvor man udvikler relationer og får andre gode oplevelser, hvorfor vi gerne vil have opstartet en arbejdsgruppe, som kan få arrangeret flere sociale aktiviteter for vores børn og unge.
Arbejdsopgaver 
Opgaverne består af at skabe sociale arrangementer på tværs af holdene som f.eks. kunne være:

  • Sæsonstart- og afslutning, Julehygge, Friday Night Balll, fællesspisning, m.fl.
  • Roadtrips for de ældre ungdomsgrupper.
  • Bears Invitational. 
  • Evt. hjælpe med at oprette et Ungdomsråd.
Antal frivillige: 1-3 personer. 
Tidsforbrug: 2-3 timer månedligt.
Kompetencer: Hvis man er typen som kan komme med gode ideer og/eller kan koordinere og planlægge, så er det et klart plus. Asger hjælper gerne med at mobilisere frivillige kræfter til diverse arrangementer.


Hold i dag

Følg med

Nyheder - Vis alle

Events - Vis alle

Instagram