Skovbakken Bears – Dommerudviklings retning
Overordnet formål
At tiltrække, udvikle og fastholde unge dommere i klubben med fokus på tydelighed, ansvar og progression – i overensstemmelse med klubbens læringsprincipper.
Klubprincipper for dommerudvikling
Dommeren bidrager aktivt til spillets flow og læring
Beslutninger skal være tydelige, konsekvente og forståelige
Fejl er en naturlig del af læringen
Positionering og kommunikation prioriteres højt
Mentorordning skaber tryghed og støtte
Skovbakken Bears tror på, at stærke Ledere skaber stærke mennesker
Trin 1: Børnedommer
Målgruppe: U15-spillere, der viser interesse for dommerrollen
Uddannelse: Børnedommerkursus på DBBF (Trin 1) – dømmer kampe i U9–U13-rækkerne.
Fagligt fokus:
Lære regler, fløjteteknik og standardiserede signaler
Grundlæggende positionering og kamprytme
Introduktion til pædagogik og konfliktstyring
Praktik: Co-døm interne klubkampe med mentor-feedback
Trin 2: Klubdommer:
Forudsætning: Bestået Trin 1 og praktisk erfaring
Uddannelse: Klubdommerkursus (Trin 2) – dømmer ungdom og senior bredde i klubbetonede rækker basket.dk
Fagligt fokus:
Fordel/ulempe-princip og rytmekontrol
Udvidet fløjteteknik, fejlbedømmelse og kommunikation
Selvstændig dommerrolle i kampmiljø
Praktik: Dømme egne kampe med evaluering og fejlrefleksion
Trin 3: Forbundsdommer
Forudsætning: Bestået Trin 2, erfaring samt min. alder 16 år
Uddannelse: Forbundsdommer kursus
Fagligt fokus:
Neutral kampafvikling, game management og avancerede regler
Positionering, kampanalyse og kommunikation
Praktik: Min. 2 evaluerede kampe + eksamen + fysisk test, herunder BEEP-test
Videre information og tilmelding
Læs mere om de enkelte kurser og tilmelding på DBBF’s officielle side: basket.dk/dommer/ basket.dk+9basket.dk+9basket.dk+9basket.dk
Kurserne afholdes regelmæssigt – hold øje med tilmeldingsfrister og kursustilbud.
Mentor- og læringsstruktur
Tilknyt mentor med erfaring på næste trin.
Gennemfør fælles efter-kamp evaluering.
Hold workshops og regel-opfriskning i klubregi.
Brug video til refleksion og fælles læring.
Succeskriterier
Trin 1: Mindst 3 børnedommere i klubben.
Trin 2: Dommere dømmer interne og eksterne klubkampe.
Trin 3: Min. 1 aktiv forbundsdommer i sæsonen.
Spillere og trænere oplever tydelige dommerbeslutninger og respektfuld kommunikation.