Overordnet formål
At udvikle trænere, der kan skabe læringsmiljøer baseret på beslutningstagning, variation og fællesskab. Træneren skal kunne fremme spillerudvikling gennem principperne i klubbens fælles angrebs- og forsvarssprog.
Trænerprincipper i klubben
Træneren er facilitator – ikke instruktør
Fokus på spillernes beslutninger frem for egne løsninger
Skab øvelser med kontekst, pres og mening
Fejl og variation er nødvendige for læring
Trænerteamet arbejder sammenhængende på tværs af årgange
Trænerudvikling:
Begyndertræner / Assistent
Lærer at skabe trygge, sjove og legende miljøer
Introduceres til grundprincipper: Zero Seconds, spacing, småspil
Deltager aktivt i træningsplanlægning og modtager mentorstøtte
Udviklingstræner:
Forstår og anvender constraints i træningen
Begynder at arbejde med perception-action og beslutningstræning
Reflekterer over spillernes læring frem for resultatet
Udvikler evne til at stille spørgsmål frem for at give svar
Selvstændig træner
Kan selv designe og evaluere træningsforløb ud fra klubbens principper
Arbejder systematisk med dominoeffekt, forsvarsprincipper og skudkvalitet
Integrerer differentiel læring og CLA i sin planlægning
Indgår i feedbackkultur og trænernetværk
Udviklingstræner / Mentor
Kan facilitere refleksion og læring blandt både spillere og trænere
Arbejder med lederskab, gruppeudvikling og overgange til seniorniveau
Deltager i udviklingen af klubbens samlede trænerretning
Fungerer som mentor for nye trænere og er med til at sikre kontinuitet
Trænerens værktøjer
Manipuler opgaver: Sæt constraints som fremmer beslutning (fx “kun aflever med non-dominant hånd”)
Manipuler omgivelser: Ændr regler, baner, antallet af spillere
Manipuler individet: Stil forskellige krav til spillere afhængigt af behov
Fællesskab og kompetence deling
Trænere mødes jævnligt for at sparre og dele øvelser og erfaringer
Klubben sikrer fælles sprog og trænerprincipper fra U9 til senior
Trænere modtager løbende feedback fra hinanden og sportslig ledelse
Unge trænere følges og udvikles gennem mentorsamarbejde
Succeskriterier
Trænere skaber læringsmiljøer med høj beslutningsaktivitet
Træningskvaliteten er høj – uanset niveau og alder
Spillerne bliver selvstændige og refleksive gennem træningen
Trænerkulturen er samarbejdende, nysgerrig og åben