Her har vi samlet nogle af de spørgsmål, som vi ofte bliver stillet.
Jeg vil gerne spille basket, hvordan kommer jeg i gang?
Under menuen 'Tilmelding', finder du oplysning om de forskellige hold og niveau. Når du har fundet ud af hvilket hold du skal spille på, kan du klikke på holdet hvor du finder yderligere informationer om træningstider samt kontaktinformationer om trænerne. De første 2 uger er gratis prøveperiode - derefter skal man indmeldes, hvis man ønsker at forsætte. Det sker via hjemmesidens "Tilmelding" menu i toppen af siden.
Hvor og hvornår foregår træningerne?
De fleste træningerne foregår enten Vejlby Risskov Centret (VRC), men klubben har også haltider på Ellevangskolen, Egå Gymnasium, og Katrinebjergskolen. Hvor de forskellige hold træner henne på hvilke dage kan ses på holdets infoside under menuen 'Tilmelding'.
Træningstiderne planlægges af bestyrelsen for at tilgodese alle hold bedst muligt. Det er et stort puslespil, der skal gå op med trænere og spillere, og ind imellem er det nødvendigt at ændre træningstider for enkelte hold – også inde i sæsonen. Ændrede eller aflyste træninger kommunikeres som udgangspunkt gennem holdenes individuelle Facebook-grupper.
Kontingent
Når man har tilmeldt sig et hold trækkes kontingentet automatisk to gange halvårligt i august samt i januar. Du får en mail 10 dage før og kan så afmelde dig, hvis du er stoppet. Sørg for at dine kortoplysninger er opdateret, hvis du får nyt betalingskort, ellers kommer du i restance. Såfremt betalingsfristen for kontingentet ikke overholdes, kan der pålægges der et rykkergebyr oven i kontingentet. Kontingentet fastlægges hvert år på generalforsamlingen. Har man IKKE betalt kontingent, bortvises man fra træning og kamp!
Hvordan ser en sæson typisk ud?
Træningen starter i august måned, der er dog også mulighed for at træne i sommerferien, hvis træneren vil det. Træningen slutter omkring maj/juni. Holdene inddeles primært efter årgang, men dette kan dog godt variere lidt. Det er ikke et krav, at man skal starte til basket når sæsonen starter, du kan møde op, og se om sporten er noget for dig, hele året rundt.
Hvor lang er turneringsperioden?
Turneringsperioden løber fra september/oktober til marts. Antallet af turneringskampe udgør sædvanligvis 10-18 kampe, her er halvdelen udekampe med transportbehov. Der udsendes løbende turneringsplaner med kamp tidspunkt, dato samt angivelse af spillested. Du finder yderligere information om turneringen på hjemmesiden eller på vores Facebook-side.
Bestyrelsen tilmelder hold til turneringen allerede i slutningen af sommerferien, så det er vigtig, at klubben ved, hvem der spiller på holdene så tidligt som muligt. Hvert år er der også pokalturneringer, som klubbens hold også deltager aktivt i.
Stævner
Det er muligt at melde holdet til stævner før, under, og efter sæsonen. Skovbakken Basket yder tilskud til stævner for trænernes deltagelse, men spillerne skal selv betale deltagergebyr, transport, overnatning, og forplejning, og det gælder både for divisions, senior- og ungdomshold. Klubben yder refusion til træneren for dennes eventuelle transport, overnatning, og bespisning.
Hallerne
Skal altid efterlades i pæn stand efter træning og kampe. Dette er naturligvis alles ansvar. Alt dommerbordsudstyr skal tilbage i dommerbordskasserne der låses ind i skabene.
Bolde
Skovbakken basket har for lang tid siden, besluttet at alle spillere skal anskaffe en bold selv.
Klubben har nogle få bolde, der Koster 300-500,- kr. stykket, og de skal placeres i den vogn der passer til boldens størrelse. Ønsker du brændende at sparke til en basketball, skal der stå "FODBOLD" på den !!
Uniformer/Kamptøj
Kampsæt er medlemmernes ejendom. Sættet skal købes gennem klubben, og en webshop kan tilgås via fanen 'Shop' i topmenuen (du sendes til en ekstern side). Priserne med rødt er den permanente pris for Skovbakken Bears medlemmer. Hvis man skal have spillernummer på tøjet, så kontakt Mikkel Secher (secher8@hotmail.com) inden bestilling. Oplys det fulde navn og årgang på den person, der skal have tøjet - så tjekker Mikkel, om nummeret er ledigt.
Levering af tøj uden særtryk (navn/initialer og nummer) og kan forventes af tage 3-4 dage, mens levering af tøj med særtryk kan tage 8-10 dage.
Information og kommunikation
I hallerne i VRH er der opslagstavler, hvor der sættes informationer op. Klubbens hjemmeside og vores Facebook-side er dog de primære informationskanaler. Langt de fleste hold har også interne Facebook-grupper, hvor klubbens trænerne, ansatte, og bestyrelsen kan levere informationer til holdets medlemmer (og deres forældre). I visse situationer vil bestyrelsen sender mails ud til medlemmer
Gratis adgang til Bakken Bears hjemmekampe
Som betalende medlem af Skovbakken Basket kommer man gratis ind til alle Bakken Bears hjemmekampe i Vejlby Risskovhallen. I sæson 2023/2024 har vi uddelt klubkort med en personlig kode til alle medlemmer, som kan bruges til at indløse en gratis billet til næsten alle hjemmekampe (ikke finaler eller europæiske slutspilskampe). Billetter købes på https://shop.bakkenbears.com/. Der er en købsguide på bagsiden af klubkortet, som man bare skal følge, for at få sin gratis billet. Hvert klubkort/kode giver adgang til en billet pr. kamp.
Officialsopgaver for medlemmer
Til alle kampe er der behov for hjælpere ud over de medlemmer, som spiller kamp, for at man ikke behøver at tænke på andet end kampen. I ungdomsrækkerne prøver vi at køre efter princippet, at der ALTID skal siddes ved dommerbord, når man selv har en hjemmekamp. Træneren hjælper med at finde de 3, der skal sidde. Guides til betjening af dommerbord samt betjening af elektroniske MVP-protokoller til både kampe i Grand Prix og Mesterrække kan findes ved at trykke på links i denne tekst.
Oprydning til Bakken Bears kampe
Til Bakken Bears hjemmekampe har Skovbakken Basket forpligtelser i henhold til vores samarbejdsaftale. Det være sig oprydning, dommerbordsofficials, dørmænd, bandenedtagning etc. Oprydningsopgaver går på skift mellem foreningens hold - foreningudvikler Mikkel Secher koordinere dette sammen med holdenes holdledere. For at skabe overblik over de forskellige oprydningsopgaver, så har Bakken selv en ansat til at koordinere oprydningen (spørg efter Sara), ligesom at Bakken Bears også har forfattet Guide-til-oprydning-efter-Bakken-Bears-kampe (1).pdf, hvor alle oprydningsopgaver og arbejdsgange under oprydning er nedskrevet.
Udmeldelse
Udmeldelse kan ikke ske udelukkende med besked til træneren. Medlemsadministrator skal have besked enten ved, at man udmelder sig ved mail til kassereren, eller ved at du logger på din profil og inde under dine holdmeldinger klikker på knappen for udmeldelse.
Er du i restance for kontingent ved udmeldelsen, så frigiver klubben ikke eventuelt licens ved DBBF før restancen er betalt. Sørg derfor for altid at have betalt restancer før udmeldelse.